Procesul Shou-Sugi-Ban: carbonizarea lemnului protejează fațada
Shou Sugi Ban este o tehnică antică de ardere japoneză folosită pentru a conserva lemnul într-un mod natural prin carbonizarea stratului exterior. Acest proces permite fațade de lungă durată și aproape fără întreținere. Carburarea controlată nu numai că protejează fațada, dar oferă și multe avantaje estetice. Tehnologia subliniază structura lemnului și scoate în evidență frumusețea boabelor sale.
Procesul Shou Sugi Ban implică mai întâi carbonizarea lemnului, apoi răcirea acestuia, curățarea acestuia și rafinarea acestuia cu un ulei. În timp ce chiparosul japonez (Sugi) este utilizat în mod tradițional, multe alte tipuri de lemn pot fi, de asemenea, supuse procesului – de la cedru la pin până la lemn de zada. Shou-Sugi-Ban tradus literal din japoneză înseamnă „a arde scânduri din lemn de cedru”. Pe lângă sigilarea și conservarea lemnului, cărbunele este eficient și împotriva termitelor și a paraziților și face materialul mai rezistent la foc. Se estimează că lemnul poate fi fără întreținere timp de 80-100 de ani…. și mai mult dacă este resigilat cu ulei.
Elegantă și inimitabilă, o fațadă din lemn carbonizat are un farmec unic. Descoperiți câteva exemple fascinante de fațade din lemn, carbonizate folosind procesul Shou Sugi Ban.
Exemple de fațadă din lemn carbonizat
Tehnica Shou Sugi Ban creează și efecte vizuale frumoase. Casa Shou Sugi Ban de „Schwartz and Architecture”, de exemplu, este o renovare și extindere a unei case existente, care oferă o vedere minunată de sus deasupra Silicon Valley. Inspirați de peisajul natural înconjurător și de suprafețele naturale, cum ar fi frunzele și scoarța la bolovani, arhitecții au optat pentru un design de fațadă din lemn carbonizat. În acest fel, casa cu două etaje poate fi încorporată armonios în mediul său natural.
Casă în Sutton, Quebec, Canada
În alte proiecte, aspectul mătăsos și strălucitor al lemnului carbonizat este folosit pentru a crea contraste dramatice. Această casă, de exemplu, impresionează cu o fațadă neagră, dar camerele sunt luminoase și predominant albe.
Casa Roy-Lawrence se află în afara satului Sutton, la est de Quebec. Acesta este situat pe o moșie întinsă, care este foarte mult modelată de moștenirea unei familii de imigranți elvețieni care a venit în Canada în anii 1930. Până în prezent, mediul este dominat de peisaje idilice, cabane elvețiene iconice și alte clădiri de tip similar, care au fost întotdeauna construite cu o notă de nostalgie de-a lungul anilor.
Cabana elvețiană, care reprezintă cumva un ideal pierdut al vieții la țară, a devenit punctul de plecare pentru dezvoltarea conceptuală a casei. Clasica cabană alpină este formată dintr-o bază robustă din piatră, o fațadă din lemn masiv și un acoperiș în două ape, cu un acoperiș larg. Scopul a fost reinterpretarea acestor elemente tradiționale într-un mod contemporan. Rezultatul arată ca o compoziție din trei elemente stivuite: o fundație solidă din beton ancorată pe solul stâncos, ferestre panoramice mari și o structură pronunțată a acoperișului care iese peste intrarea în garaj.
Dispunerea interioarelor a fost proiectată în conformitate cu principii de orientare geografică foarte simple și s-a bazat în principal pe controlul iluminării naturale și pe vederi panoramice ale peisajului din partea de sud-vest. Pe partea de nord-est, un perete lung din lemn urmează poteca care duce vizitatorul la intrarea principală. Acest acces participă la procesele de descoperire și intrare, care sunt organizate cu intenția de a dezvălui încet calitățile extraordinare ale locului. Curtea interioară complet vitrată oferă proprietarilor posibilitatea de a experimenta un contact privilegiat cu muntele.
Cabana carbonizată în Chile
Un avantaj suplimentar al fațadelor din lemn carbonizat este că nu sunt necesari conservanți chimici pentru lemn, vopsele sau pete. Această colibă, de exemplu, folosește tehnologia ca parte a cererii clientului pentru o casă fără produse chimice. Plăcile au fost carbonizate la fața locului conform instrucțiunilor tradiționale.
Spre deosebire de peisajul deschis, coliba oferă adăpost pentru doi. Fereastra încadrează munții maiestuoși și lasă să inundă lumina zilei. Peisajul transmite un sentiment melancolic și determină ambianța din colibă.
Houtskelet Gebouw din Amsterdam, Olanda
Houtskelet Gebouw din Amsterdam, Olanda, este construit în întregime din materiale reciclabile sau compostabile și este prima casă din Olanda care are două permise de casă pasivă – una pentru proiectare și una pentru rezultat. ZwartHout, în cooperare cu arhitecții FARO, a proiectat o casă terasată bazată pe principiul Cradle to Cradle – adică utilizarea ciclică a resurselor.
Fațada din lemn carbonizat nu pare deplasată în mijlocul caselor în șir, ci mai degrabă formează un duo armonios cu fațada roșie contemporană din stânga. Plăcile portocalii strălucitoare adaugă, de asemenea, câteva blițe de culoare. Acest lucru creează o compoziție fantastică de culori de tonuri de lemn deschise și întunecate.
Cele două ferestre albe vin în prim plan împotriva fațadei întunecate și, de asemenea, se armonizează optic cu turbina eoliană care iese peste terasa acoperișului. Turbina eoliană rezidențială este una dintre modalitățile prin care casa este autosuficientă. Turbinele eoliene sunt, de asemenea, un bun adaos la sistemele solare și sunt deosebit de utile în zilele scurte de iarnă sau pe vreme rea.
Casa Gui din Izumo, Shimane, Japonia
Locația proiectului este la nivelul Izumo. Este realizat din nisip care curge de la râul Hii la lacul Shinji și de la râul Kobe până la Marea Japoniei. Orașul Izumo este cunoscut ca un district producător de orez din prefectura Shimane, caracterizat prin pădurile sale de vânt Tsujimatsu, unde câmpiile deschise sunt neobișnuite. Limita de nord-vest a sitului de 100 de tsubo (330 de metri pătrați) este căptușită cu copaci din genul Juniperus gen (ienupăr). Vizavi de șosea există o priveliște frumoasă a peisajului.
Un cuplu de treizeci de ani locuiește aici. Deoarece este o casă mică cu o suprafață totală de aproximativ 20 tsubo (66 metri pătrați), planul este organizat pe un nivel deschis. Ferestrele glisante mari din sufragerie sunt la 90 cm deasupra podelei pentru a proteja intimitatea locuitorilor și, în același timp, oferă o vedere a peisajului din jur..